GİRİŞ

 

Merhabalar, korona virüsü ile birlikte online sipariş ve bunun kolaylığı ile ilgili farkındalık arttı ve online sipariş sistemleri üzerine büyük bir ilgi oluştu. Uzmanlar tahmini 5 yılda oluşacak olan online ticaret cirolarının ve dijital ortama geçişin 1 yılda tamamlanacağı ön görüyorlar. Hal böyle olunca firmaların özellikle marketlerin dijitalleşme süreçlerinin başında sanal market uygulaması geliyor. Sektörde başarı elde etmiş getir, istegelsin, banabi gibi projelerin yüksek franchise bedelleri sebebi ile marketler veya girişimciler kendi markaları ve logoları ile sanal market uygulaması yaptırma yoluna gittiler.

 

Şimdi sizlere baştan sona hem kendi geliştirdiğimiz sanal market yazılımını, hem de bu konuda bilmeniz gerekenler ile uygulama dışında ekstra çıkan maliyetler neler?, muhtemel yapılan hatalar ve bir çok süreci ele alıp bilgilendireceğim.

 

GELİŞME

 

Nereden başlamalıyım?

 

Öncelikle bir isim bulmalısınız ve online marka sorgulama linkinden 35. sınıfta bulduğunuz isim geçiyor mu kontrol etmelisiniz. İsminiz farklı bir kişi tarafından markalanmamışsa o zaman artık logo yaptırıp o isimde domain satın alabilirsiniz.

 

Sanal Market Uygulaması Yazılımında Hangi Teknoloji Kullanıldı? 

 

Sektörde sürekli karşılaştığımız ve projenin bitmemesine sebep olan hatalardan biri sanal market uygulamasını hem android hem de ios için ayrı ayrı platformlarda geliştirtmeye çalışmalarıdır. Firma bir kişiyi bulur, o kişiden hem android hem ios bu uygulamayı geliştirmesini ister ve sonrasında bu kişi projeyi bir türlü bitiremez. İşte size en yaygın olan senaryolardan biri. Hem iOS hem de Android platformlarında ayrı ayrı uygulamayı geliştirmek kendi bünyenizde minimum 4 veya 5 ekip olmaması durumlarında ileride size güçlük çıkaracaktır. Ki birazdan söyleyeceklerim buna gerek olmadığının da kanıtıdır.

 

Günümüzde flutter, react native gibi güçlü tek kodlama ile aynı android ve ios native çıktı oluşturan ve çok hızlı çalışan yapılar mevcut. Biz de deliştirdiğimiz projeyi React Native kütüphanesi ile geliştirdik. React Native Facebook tarafından sürekli güncellenen ve geliştirilen, Instagram, WIX, Facebook, Uber, Skype, Tesla, Pinterest, Oculus gibi şirketlerin mobil geliştirmede alt yapısını kullandığı teknolojidir. Bu sebeple hız ve yetenek bakımından içiniz rahat olsun. 

 

Uygulama Kimin Marketine Yüklenir?

 

Uygulama eğer kendi marketinize yüklemek istiyorsanız ekstra olarak tarafınıza maliyet yansıyacaktır. Altta belirttiğimiz ekstra maliyetler bölümünde rakamlara bakabilirsiniz. Market açmak Android hem şirket hem de bireysel için istediğiniz ismi belirleyerek kolaylıkla açılmaktadır. Fakat iOS’ta market hesabı açmak bireysel için kısa sürede gerçekleşse de şirket için iOS’ta market oluşturmak için D-U-N-S number dediğimiz dünya genelinde geçerli olan ve sizden şirket olduğunuza dair bir form doldurmanız sonucunda tarafınıza mail olarak gönderilen bir koda ihtiyaç duyacaksınız. D-U-N-S number talep etmek ve size dönüş sağlanması 1-2 hafta arası sürmektedir.

 

Diğer bir seçenek olarak yazılımı yapan firmanın marketi varsa oraya yükletebilirsiniz. Burada önemli olan uygulama çıktı alırken lisanslamadır. Lisanslama ve key sizin adınıza olduğu sürece hangi markette yüklü olduğunun çok bir önemi yoktur. Önemli olan uygulamanın sahibi olarak gözüken kişi veya firmadır.

 

Uygulamayı Markete Yükledikten Sonraki Süreç

 

Bir firmaya veya kişiye yazdırırken testler yaptınız ve sorunsuz çalıştığına emin olsanız bile uygulamayı marketlere yüklediğinizde simülasyon veya apk testlerinde çalışan kısımların marketlerde çalışmadığı durumu ile karşılaşabilirsiniz. Bunun örnekleri telefonunuzdaki dünya devi uygulamalarında bir çok kez version düzenleme göndermelerinden anlayabilirsiniz. Bu sebeple size daha önce canlı ortamda test edilmiş bir yazılım satın almanız veya kiralamanızı öneririm. Telefon marka model bazlı problemler ve entegrasyon uyumluluk süreci en azından giderilmiş bir uygulama edinmiş olursunuz. Diğer türlü ilk kez bu uygulamayı geliştiren veya geliştirten olursanız bu süreçler ile siz uğraşmanız gerekmektedir.

 

Geliştirilen yazılımın arkasında durabilecek ve teknik destek süreçlerinde çözüm üretebilecek bir firmadan yazılım desteği almalısınız. Özellikle sonrasında size özel modül ve tasarımsal değişiklikler ihtiyacınız olduğunda hızlı destek alabilmeniz çok önemlidir.

 

Yükleme ve Kullanım İstatistikleri

 

Eğer gelişmiş reklam çalışmaları ile sonuç odaklı analiz yapacaksanız admost ve adjust gibi gelişmiş paneller kullanabilirsiniz. Onun dışında sadece uygulama kullanım, tutundurma oranları, indirme, silme, lokasyon ve kullanıcı bazlı grafikler için size uygulamayı satın aldığınızda verilen firebase panelinden rahatlıkla takip edebilirsiniz.

 

Reklam Çalışmaları

 

Birçok firma uygulamayı markete yükledikten sonra eşe dosta dağıtır ve uygulamayı indirtirim veya organik olarak uygulama yayılır düşüncesine sahiptir. Bu konuda reklam desteği olmadan yayılma olasılığı çok zor. Reklam sadece uygulamayı indirtmede değil uygulamayı indirttikten sonra hatırlatma, kullandırtma gibi aksiyonlar içinde kullanılmalıdır. Uygulamanın başarıya ulaşması için doğru reklam yönetimi çok önemlidir

 

Reklam çalışmaları yapılacaksa kesinlikle indirtme başına maliyet üzerine odaklanmalı ve sonrasında indiren kullanıcıların sipariş verip vermediği incelenmelidir. Genelde firmaların odaklandığı ve reklam şirketlerinin de kolaya kaçtığı gösterim ve tıklama grafikleri aslında baz alınmamalıdır. Reklamlar konusunda dilerseniz indirtme hedef odaklı çalışmalar yapabiliriz. Bu konuda ekstra olarak danışmanlık için fiyat teklifi isteyiniz.

 

Digital Intelligence Ltd. Şti Tarafından Geliştirilen Sanal Market Uygulaması ve Özellikleri

 

Genel Ayarlar

  • Mağazanın hizmet vereceği lokasyon yarıçapının belirlenmesi.
  • Mağaza/bayi konumu ayarlama.
  • Ücretsiz gönderim miktarı alt limit belirleme.
  • Minimum sipariş tutarı belirleme.
  • 1 üründen en fazla kaç adet alabileceğini belirleme.
  • Poşet ücreti belirleme
  • Gönderim ücreti düzenleme.
  • Bakım modu.
  • Çalışma saatleri ve günleri belirleme.
  • Tema renkleri değiştirebilme.
  • Analytics vb kodların panel üzerinden eklenebilmesi.
  • Gizlilik sözleşmesi, KVKK, uzaktan mesafeli satış sözleşmesi içeriklerinin panel üzerinden eklenebilmesi ve düzenlenebilmesi.

 

Müşteri Üyelik ve Profil Sistemi

 

  • Mobil uygulama üzerinden telefon sms onayı ile üyelik.
  • Şifremi unttum seçeneği ile yeni şifrenin SMS olarak telefona gönderilmesi.
  • Farklı bir cihazdan giriş yapıldığında kullanıcıyı E-mail ve SMS ile bilgilendirme.
  • Birden fazla adres eklenebilme 
  • Uygulama tarafından kişinin konumunun tespiti ve google haritalar üzerinden konum işaretleyerek adres işaretlemesi.
  • Geçmiş siparişlerim.
  • Anlık sipariş durumu ve gerçek zamanlı kurye takibi.

 

Kategori, Alt Kategori, Ürün ve Stok Yönetimi

 

  • Kategori ekleme, silme ve düzenleme.
  • Kategori, alt kategori ve ürünleri pasif hale getirme.
  • Alt kategori ekleme, silme ve düzenleme
  • Ürün ekleme silme ve düzenleme.
  • Ürün bazlı servis saati belirleyebilme.
  • Stok yönetimi.
  • Ürün, kategori ve alt kategori bazında satış raporu.
  • Kategori, alt kategori ve ürün sıralama.
  • Marka, kilo, adet ve litre cinsinden ürünlerin eklenmesi.
  • Marketler ile entegre çalışan kolay ürün ekleme bot sistemi.

 

Sipariş Yönetimi

 

  • Sipariş ekranı.
  • Gelen siparişleri kuryeye atama.
  • Tüm kuryeler siparişte iken gelen siparişi sıraya alma ve bu konuda müşteriyi bilgilendirme.
  • Yeni gelen siparişler ekranı.
  • Geçmiş siparişler ekranı.
  • Müşteri özelinde siparişler ve istatistik.
  • Yeni sipariş geldiğinde panele bildirim olarak sesli olarak ikaz şeklinde bildirim düşmesi.
  • Sipariş hazırlanıyor, yola çıktı ve sipariş teslim edildi bildirimlerinin müşteriye gönderilmesi.
  • Siparişimi kapıya bırak ve zili çalma seçenekleri.

 

Gerçek Zamanlı Harita Üzerinden Kurye Takibi

 

  • Müşteri uygulama üzerinden sipariş yola çıktıktan sonra canlı kurye takibi.
  • Admin paneli üzerinden tüm kuryelerin canlı konumlarını görüntüleme.

 

Kurye Yönetimi

 

  • Kuryelerin mobilden kullanabilecekleri kurye ekranı.
  • Kuryelerin uygulama üzerinden gidecekleri sipariş adresi için otomatik rota belirlenmesi.
  • Kuryelerin uygulama üzerinden müşterileri telefon ile arama butonu.
  • Kurye bazlı geçmiş siparişler.
  • Kurye istatistikleri
  • Kuryenin gelen siparişi eksiksiz teslim aldığına dair tek tek ürünü işaretledikten sonra yola çık butonunun aktif olması.
  • Yöneticinin tüm kuryeleri panelden canlı olarak konumunu görüntülemesi.
  • Müşterinin realtime kuryelerin konumu görüntülemesi.
  • Kurye profil ekranı.

 

Kampanya ve Duyuru Sistemi

 

  • Belirlenen miktar eşitlendiğinde veya üzerine çıkıldığında sepette indirim uygulanması. (Örn: 40 TL ve üzeri alışverişte 5 TL sepette indirim)
  • Hediye ürün özelliği. (Herhangi bir kategoriden veya herhangi bir ürün alırsa yanında ekstra ürün hediye edebilme.)
  • Sepette ürün bazlı fiyat indirimi. (10 TL yerine 7 TL)
  • Panel üzerinden kampanya ve duyuru yönetimi.
  • Kampanya ve duyuru bildirimi gönderme.

 

Bayi Modülü

 

  • Yeni bayi ekleme ve admin panelinden yönetimi.
  • Bayi özelinde panel
  • Bayi özelinde sipariş götürebileceği lokasyon çap belirleyebilme.
  • Bayi özelinde kategori, alt kategori ve ürün ekleyebilme veya eklenen ürünlerin istenilen bayide gösterme.

 

Ödeme Yöntemleri

 

  • Sanal Pos entegrasyonu. (opsiyonel) (önerilen: iş bankası)
  • MasterPass entegrasyonu. (opsiyonel)
  • Kapıda kredi kartı ile ödeme seçeneği.
  • Kapıda nakit ödeme seçeneği.

 

Cari Yönetimi ve E-Faturalandırma

 

  • Ön muhasebe süreçleri için Paraşüt muhasebe yönetimi ile entegrasyon sağlanmaktadır.
  • Cari ekleme-silme entegrasyonu.
  • Ürün ve stok entegrasyonu.
  • Satış sonrası E-Fatura oluşturma ve müşteriye mail olarak gönderme.

 

SMS, Bildirim ve E-Mail Entegrasyonu

 

  • SMS için NetGsm ile entegrasyon gerçekleştirilmektedir.
  • Local bildirim sistemi ve firebase altyapısı kullanılmaktadır.
  • Güvenlik ve kampanya gönderimleri için local E-mail sunucu kullanılmaktadır.

 

Uygulama İçi Kullanılan Servisler ve Ekstra Maliyetler

 

  • Adres eklerken, otomatik olarak adres tespit etme API, Geocoding API Direction API ile fiyatları ilk 100 bin kullanıma kadar, 1000 adet kullanım 5 dolar 100 binden sonrası, 1000 adet kullanım 4 dolar detaylı bilgi
  • Kurye için Rota çizme API: Direction API ilk 100 bin kullanıma kadar, 1000 adet kullanım 5 dolar 100 binden sonrası, 1000 adet kullanım 4 dolar detaylı bilgi
  • Paraşüt 1 yıllık abonelik maliyeti : 660 TL + KDV
  • 10.000 SMS ilk abonelikte fiyat : 111 TL KDV dahil
  • Android google play market 1 kerelik ücret : 25 $
  • iOS market 1 yıllık ücret : 100 $

 

SONUÇ

 

Bizimle çalışmadan önce müşterilerimizin başından geçen süreçlere değinerek sizlere bilgi vermek istedik ve eğer sanal market işine girecekseniz neler ile karşılaşabilirsiniz sizi bilgilendirmek istedik. Yukarıda gördüğünüz gibi kolay süreçler değil. Bu projeyi nasıl fiziksel bir dükkan açarken tüm süreçler göz önünde bulunduruluyor ve maliyet hesaplaması yapılıyor ise aynı özveri ve ciddiyetle planlama yapılmalıdır. Bir çay ocağı açacak olsanız minimum 20-30 bin TL masraf yapmanız gerekirken aslında bu işin de dijital olmasına karşın internet üzerinde bir market açıp işleteceğinizi unutmayın. Sıfırdan bir iş kuruyormuş gibi düşünün veya mevcut bir marketinizi online şubesini açıyormuş bakış açısı ile yaklaşın. Fiziksel bir dükkandaki giderlere benzer aylık giderler sanal markette de mevcut ve bu giderler size fazla gelmesin. Kullanacağınız yazılım bu işin temelini oluşturuyor bu sebeple doğru bir script ve yazılım şirketi ile çalışmanızı tavsiye ederiz.

 

Daha fazla bilgi ve fiyatlandırma için : 0 532 172 92 55

Teknik Destek İçin : 0 543 425 99 30

Web: www.digitalintelligence.com.tr

Referanslar ve İşler : https://www.instagram.com/digitalintelligenceofficial/